piątek, 4 lipca 2014

Zakręcony chleb od Lorraine

Ten chleb zrobiłam już jakiś czas temu. Siedziałam sobie z C. na kanapie, on grał, ja skakałam po kanałach. Ot, taki leniwy, piątkowy wieczór, gdy po całym tygodniu pracy człowiek nie ma siły ani ochoty na nic bardziej wyszukanego. W pewnym momencie trafiłam na nowy program Lorraine Pascale, którą bardzo lubię. Pyszności, które wyciąga z piekarnika zawsze działają intensywnie na moją kulinarną wyobraźnię, po cichu marzę sobie o jej książce o wypiekach (urodziny już za dwa miesiące, więc kto wie). Tym razem piekła chleb - szybki, prosty, a wyglądający niesamowicie efektownie. Szybki rzut oka na listę składników - wszystko jest. Czym prędzej więc udałam się do kuchni, żeby przygotować sobie to cudo.

Oczywiście, nie pomyślałam o zapisaniu proporcji w trakcie programu, troszkę więc improwizowałam. Później znalazłam przepis na stronie BBC Food. Niezamierzenie wprowadziłam drobne zmiany, niemniej chlebek wyszedł boski - chrupiące skórka i mak, który choć wchodzi między zęby, to smakuje tak dobrze i wygląda tak uroczo, że nie warto z niego rezygnować. Miąższ jest miękki i puszysty, a chleb zachowuje świeżość nawet do trzech dni. Polecam Wam bardzo.

Zakręcony chleb z makiem

Składniki:
(na 1 duży bochenek)
  • 550 g mąki pszennej
  • 100 g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 350 ml letniej wody
  • 2 łyżki miodu
  • 24 g świeżych drożdży
  • 1,5 łyżeczki soli
  • 30 g masła
  • 35 g maku

dodatkowo:
  • 2 łyżki mleka
  • 10 g maku

Mąki przesiać do miski, wymieszać z solą. Po środku zrobić wgłębienie, wkruszyć drożdże. Dodać 1 łyżkę miody i 100 ml wody, odstawić.
Do wyrośniętego zaczynu dodać resztę wody i miodu, wyrobić gładkie ciasto. 
Odstawić na 45-60 minut do wyrośnięcia.

Masło rozpuścić, przestudzić.
Wyrośnięte ciasto krótko zagnieść, rozwałkować na prostokąt o grubości 3-5 mm. Posmarować masłem, posypać makiem. Pokroić wzdłuż na 6 pasków. Każdy z pasków skręcić, następnie skręcić wszystkie razem. Uformować wieniec, ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. 
Odstawić na 30 minut do wyrośnięcia.

Wyrośnięty chleb posmarować mlekiem, posypać pozostałym makiem. 

Piec w 200 st. C. przez 40-45 minut.
Ostudzić na kratce.

Smacznego!

Tydzień wakacji minął błyskawicznie. Jak zawsze zresztą - wszystko, co dobre, szybko się kończy, itd, itp... Ale korzystamy jak możemy, uśmiecham się od rana do wieczora - tak właśnie wyglądają wakacje idealne!
O szczegółach będę pisać, jak wrócimy do Danii; teraz szkoda mi czasu na długie wpisy...

20 komentarzy:

  1. upiekłam :) nie bardzo wyszło mi to zakręcenie, ale za drugim razem już będę wiedziała jak :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny przepis na chleb;)
    Zapraszam do mnie www.naturalnemetody.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda świetnie, jestem pewna, że też tak smakuje. No i ten mak<3

    OdpowiedzUsuń
  4. wspaniały chlebek : )

    OdpowiedzUsuń
  5. Chleb wygląda świetnie. Myślę, że musi być pyszny!!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękny chlebek :) Zjadłabym z masełkiem!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię programy Lorraine :D A chlebek wygląda bardzo fajnie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyglada swiętnie! uwielbiam taką skorke chleba wszyscy w domu wiedzą ze kromki nalezą do mnie i nie mają odwagi ich zjesc:)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. mmniam! kocham takie chleby!

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Lorraine i jestem szczęśliwą posiadaczką jej dwóch książek, które gorąco polecam! :-) Chlebek wyszedł cudowny! :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. wygląda bosko! w smaku zapewne rewelacyjny mmm :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię takie szybkie do zrobienia przepisy więc pewnie go zrobię :)!

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubie takie 'skrecane' chlebki! Gdy nie mam czasu (lub ochoty ;)) na jakies bardziej fikusne formy, to wlasnie wtedy skrecam :))
    Pozdrawiam serdezcnie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ależ on cudnie wygląda...wspaniały chlebuś.

    OdpowiedzUsuń
  15. pyszny chlebek,upiekłam sobie podobny:)

    OdpowiedzUsuń